Saturday 6 August 2011

BIOGRAFI USTAZ RASUL DAHRI





Ustaz Rasul Dahri dilahirkan di Singapura pada 27hb Mei 1953. Beliau merupakan warganegara Singapura walaupun buat masakini beliau menetap di Johor Bahru, Malaysia bersama keluarga. Beliau adalah seorang pendakwah bebas.
Ustaz Rasul Dahri mendapat pendidikan seperti berikut :-



1973 - Menengah 3 di Madrasah Al-Junied, Singapura;
1974 - Menengah 4 di Madrasah Masyhur, Pulau Pinang
1983 - BA Syariah & Usulludin, Ummul Qura, Saudi Arabia



Selain berdakwah, beliau juga banyak menulis buku-buku agama yang menyentuh masalah aqidah ahli Sunnah wal Jamaah yang berlandaskan kepada al-Qur'an dan al-hadis. Selain dari buku-buku, kuliah-kuliah dan forum beliau juga ada dirakamkan ke VCD dan kaset. Buku-buku dan VCD beliau boleh didapati di tokoh-tokoh buku di Singapura dan juga di Semenanjung Malaysia.

4 comments:

  1. sangat seronok dengar ceramah Ustaz Rasul .

    ReplyDelete
  2. Kalau mengikut quran dan hadis secara salafusolleh yang jelas akan dituduh dituduh Wahabi Sesat, maka saya ikut Wahabi.

    ReplyDelete
  3. tetapi apakah orang yang berlainan pendapat dengan mereka sesat. sedangkan ulama lain juga berijtihad berdasarkan al quran dan hadis.berdasarkan hadis daripada Amru Ibn al-As r. a. beliau berkata Rasulullah s. a. w. telah bersabda,"Apabila seseorang hakim memutuskan sesuatu hukuman dan dia berijtihad serta tepat ijtihadnya, baginya dua pahala. Dan jika dia tersalah,baginya satu pahala. "(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan al-Muslim) oleh itu, janganlah kita bergaduh tentang perbedaan pendapat selagi pendapat itu dari al-Quran dan Hadis yang diijtihadkan oleh para mujtahid yang benar dan pakar.

    ReplyDelete